מתוך "לפגוש את אושו, לפגוש את הטנטרה, חזון הטנטרה של אושו" מאת סמבהבו תרגום ועריכה: ענת לידרור
לאחרונה ביקרתי אצל מורתי לטנטרה, התרפיסטית סודהה. למדתי ועבדתי איתה שנים רבות. היא הייתה אחת מתלמידיו הראשונים של אושו ב-1973. היא הייתה לא רק מורתי לטנטרה אלא גם מורתי לעבודת פריימל (עבודה שהמתמקדת בשנות המקור בהן התהוותנו, שנות ילדותנו המוקדמות) ומי שהדריכה אותי עמוקות בחוויה, בניסיון ובהבנה של מדיטציה. לרוע מזלה של האנושות היא גוססת מסרטן בלבלב.
לאחרונה ביקרתי אצל מורתי לטנטרה, התרפיסטית סודהה. למדתי ועבדתי איתה שנים רבות. היא הייתה אחת מתלמידיו הראשונים של אושו ב-1973. היא הייתה לא רק מורתי לטנטרה אלא גם מורתי לעבודת פריימל (עבודה שהמתמקדת בשנות המקור בהן התהוותנו, שנות ילדותנו המוקדמות) ומי שהדריכה אותי עמוקות בחוויה, בניסיון ובהבנה של מדיטציה. לרוע מזלה של האנושות היא גוססת מסרטן בלבלב.
כשביקרתי אותה בשבוע שעבר היא הייתה שרויה בכאב רב שכן הסרטן כבר התפשט בכל גופה. הייתי עצוב מאד ביושבי לצד מיטתה, כשלפתע היא לקחה את ידי והתיישבה זקופה. אז הביאה אותי לחלון הפתוח ואמרה: " הסתכל לכאן, גני מלא הפרחים הצבעוניים, הסתכל על זה ועכשיו על זה..". היא הייתה משופעת שמחה ועיניה היו מלאות אור. זו המהות של כל מה שקיבלתי ממנה: כאן ועכשיו, ברגע זה, ההווה.
"גני מלא פרחים צבעוניים". דרכה הבנתי את חזונו של אושו בטנטרה. חזון עם לב, חזון עם מודעות.
"טרנספורמציה של סקס לרוחניות היא גישתי הבסיסית. מדיטציה ואהבה צריכות ללכת יד ביד. אם נוכל ליצור עולם בו נאהבים הם גם מודטים, אז לא תהיה כל בעיה…". אושו, צוואה האחרונה.
באופן כללי חזונו של אושו בטנטרה הוא חקירה מקיפה ומהפכנית של נושאים ותמות השייכים למערכות יחסינו באהבה. החזון מציע גישה אמיצה וחדשה לנושא החיוני ביותר: איך ואת מה נאהב.
האבולוציה של עבודה זו התפתחה תחת הדרכתו של אושו לאורך 20 השנים האחרונות והיא מאפשרת להציע את החוויה וההבנה המלאות ביותר של טנטרה הנגישה כיום.
הגוף
הטנטרה מתחילה, כפי שמציע אושו, עם הגוף. גופינו עשירים במידה אין סופית ביכולתם להרגיש ולהביע קשת רחבה של תחושות ורגשות, אשר נותנים לחיים את צבעם, תשוקתם ושמחתם. עבודה זו על הגוף מאפשרת חקירה של רגש בכל הרבדים והתנסות של לחיות את החיים באופטימאלי, של התרחבות מעבר לגבולותיו הרגילים ושל הפשרה של תחושת הנבדלות של קיומנו.
כאשר אנשים זוכים להכיר מחדש באינטליגנציה של הגוף, הם גם מגלים שוב את המשאבים הטבעיים של הנאה, שמחה, אושר ועונג. פתיחה הזו לתחושה הזאת של אמירת 'כן' היא שפותחת את המנעול לדלתות הפנימיות של מדיטציה, חופש, רגיעה, נינוחות וקבלה עמוקה של עצמנו ושל אחרים, כמו שאנו, בכל רגע ורגע.
חזון הטנטרה
" טרנספורמציה היא אפשרית אך לא כשחושקים בה או מבקשים אותה. טרנספורמציה היא אפשרית על-ידי הרגעות אל תוך מה שקיים, מה שהוא לא יהיה. קבלה עצמית בלתי מותנית היא המביאה טרנספורמציה." אושו
חזון הטנטרה של אושו מקיים את האפשרות להביא תפנית רדיקלית בהתייחסות, בגישה, באמונה ובהבנה, בדרך בה אנו מנסים לפגוש ולדעת את עצמנו. מסע הגילוי עצמי זקוק לגישות חדשות ורעננות, לגישה שכוללת את כל שטח העולם הפנימי שלנו. בה שום חלק של האמת שלנו אינו מוכחש או נדחה.
מי שמכירים את החקירה העצמית האפקטיבית היטב הוא המטיילים הנוסעים בעולם. הם לומדים את היכולת להסתכל פנימה, בדרך שלוקחת אותנו עמוק יותר לתוך האמת שלנו ועוזרת לנו ליצור מטבוליזם זורם ולשחרר את האנרגיות הלא מודעות החסומות בתוכנו. זה הכרחי לגדילה. הם יתרגלו את אמנות החיבוק אל הלב ואת אמנות הנוכחות מכל מה שיעלה ספונטאנית מבפנים. הם ילמדו לפעול מתוך ה- 'חוש-רגש'- החוויה הישירה והבלתי אמצעית של מה שאמיתי, ברגע, בגוף ולסמוך על ההתגלות היסודית האורגנית של התהליך האישי שלהם. הם ילמדו לזהות ולהתיר את עצמם מההמצאות ברובד שטח הפנים שלנו: משטח הפנים בו פועל 'השופט הפנימי'.
המפגש של הגבר הפנימי והאישה הפנימית
".. אך ההבנה הבסיסית נכונה, שגבר ואישה צריכים למזג את האנרגיות שלהם לאחד/ת. רק דבר אחד חסר: הנס הזה יכול לקרות רק בפנים, בתוכך. זה לא משהו בחוץ". אושו.
Sermons in Stones
כשאתה מתוסכל עם הרגלים ישנים של דיכוי, שליטה, דומיננטיות ופחד ושאתה יכול להיות פתוח לאפשרות לקחת אחריות על מה שאתה יוצר ביחסיך, אז חזון הטנטרה של אושו ייתן לך את האפשרות לפגוש את האנרגיות הידועות כ- הגבר הפנימי והאישה הפנימית. קארל יונג קרא לאנרגיות אלו אנימה ואנימוס. אושו מדבר עליהן בהרבה מהרצאות/שיחות הטנטרה שלו, והמציאות הפנימית של ריקוד זה הייתה לא ידועה ונחקרת במשך אלפי שנים בטנטרה הבודהיסטית, במסורות הטאואיסטיות וההינדיות.
תובנה זו היא כה חשובה כיון שהעבודה מובילה ישר למרכז הדינאמיקה של מערכות היחסים בין כל הגברים והנשים. בחלק זה של העבודה תקלוט/ תתפוס בעצמך פנימה, דרך טכניקות/ מתודות שונות את הקיום של החלקיים הנשיים והגבריים הפנימיים שלך, ותלמד דרכים להביא את שתי הקוטביות האלו להרמוניה גדולה יותר ואיזון.
יחסים, התייחסות וחברות על-פי אושו
"אהבה היא לעולם לא מערכת יחסים. היא נהר, זורם… שכח ממערכות יחסים ולמד איך להתייחס!" אושו
מערכות היחסים האנושיות שלנו, במיוחד מערכות היחסים האינטימיות ביותר שלנו, של אהבה, הן מקור של אושר ועונג. אך כל אחד עם ניסיון חיים יודע שהן גם מקור לכאב וייסורים גדולים. מערכת יחסים היא הגורם המניע בעל העוצמה הרב ביותר של הטבע: לעיתים קרובות אנחנו מונעים לנוע החוצה במאמץ להשיג משהו, למלא את עצמנו במה שאנו מקוים שמישהו אחר ייתן לנו, כמו אהבה, כמו בטחון; אם נשאר במצב זה, נישאר במצב של חוסר בגרות ותלות..
"האחר הוא מראה. כשאתה מתבונן במראה ואינך אוהב את מה שאתה רואה, אל תשבור אותה. המראה משקפת אותך." אושו
.. או, אם הגענו לדרגה של הבנה, כשאנו מסתכלים במראה של יחסינו עם אחרים, נוכל להיות מונעים לדעת את עצמנו. צריך אומץ כדי להפסיק להאשים ולהגיב, להניח בצד את האגו, להתייחס מהלב ולהחזיק את מושכות חיינו בידיים שלנו.
לפני שנוכל לפגוש ישות אנושית אחרת בחברות, אנו חייבים להיות חבריים עם עצמנו בפנים. פגיעותינו העמוקות והמסכות שלנו, מונעים מאיתנו להירגע ולקבל אחד את השני ואת עצמנו; אם הם נותרים חבויים, הם ימשיכו לחבל בכמיהתנו הרוחנית העמוקה לחיבור וקשר מאושר עם אחרים ועם החיים.
אינטימיות אמיתית: לב הטנטרה של אושו
זהו חלק בעבודה של חזון הטנטרה של אושו בו חוקרים באופן עמוק יותר את הדינאמיקה של יחסים מתוך נוכחות ופגיעות בכמה רבדים שונים: רובד התקשורת המודעת, רובד אנרגיה ורובד הכניעה וההנמסות המודעת. מימד ההנמסות באינטימיות הוא אולי הפחות מובן מבין שלושתם. לאינטימיות פסיכולוגית ורוחנית, נצרכת כניעה עדינה לתוך מצב מחוסר אגו. אינטימיות אמיתית מבקשת מאיתנו שיהיה לנו את האומץ להיות איפה שאנחנו, חובקים את הטוטליות של הרגע. כאן, נכנס לתוך ניסויים שיכולים לעזור לנו להביא טרנספורמציה של דפוסי אנרגיה שליליים ולחוות את האנרגיה האחת המחברת את כולנו.
נוכחות: חווית להיות טנטרי של אושו- טרנספורמציה של אנרגיה ומיניות
אהבה היא תמיד עכשיו… או לעולם לא
בחלק זה של עבודת אושו, יש הזמנה לחקור ביחד מימדים בלתי ידועים של אהבה דרך מדיטציה ונוכחות. לרוב אנו פוגשים את חברינו או אהובינו כשאנו עמוסים תחת נטל חוויות העבר וההתניות שלנו. כשנפגשים בדרך זו חלום האהבה יכול להפוך לחלום בלהות. כולנו רוצים להניח, להירגע ולהמיס את תחושות הנפרדות, אך הדרך לשם הפכה לאמנות אבודה כמעט, נדירה ואפילו בלתי ידועה לגמרי בחוויה שלנו. במקום, אנו מוצאים את עצמנו לכודים במעגלים אינסופיים הנעים בין תקווה ותסכול.
במקום להיכנס לנושאים מהעבר או להתמקד בבעיות, כוונתנו כאן היא להמיס את העבר רגשית ואנרגטית על-ידי המצאות עם החבר או האהוב באופן של אמון, מודעות וקבלה מוחלטת של עכשיו. ההדרכה הניתנת כאן, יכולה להביא אנרגיה מינית מתוך תבניות ודפוסי העבר, החוצה למצב של רגיעה, פגיעות, שמחה ואושר של הרגע; זהו המפגש הרצוי. כשאנו יכולים לנוע ולהתרחק מן האישיות והמסכות שלנו למצב בו רק נהיה אמיתיים ונוכחים במפגשנו עם חברים ונאהבים, הניחוח העולה מן המפגש הזה הוא אהבה.
לא האבקות עם החושך, רק להדליק נר… זהו החסד והמסתורין של טנטרה.
סמבהבו –
SW. Prem Sambhavo
יליד איטליה, בעל תואר שני בפסיכולוגיה קלינית. פרופסור במדעים קוגניטיביים.
עבד 7 שנים כחוקר של פסיכולוגיה קלינית באוניברסיטאות פירנצה ובולוניה באיטליה.
בעל רקע וניסיון של 17 שנה בהתפתחות אישית, הנחיית קבוצות ועבודה תרפויטית, מתוכן 12 שנות ניסיון בעבודה טנטרית. הפך לתלמידו של אושו בשנת 2000. עבודתו מתמקדת בתרפיית טרנספורמציה, שחרור של שיפוט עצמי, התניות מיניות, בגילוי הרוך, האהבה והמהות הטנטרית. בתור תרפיסט של אושו יצר וכעת מנחה תהליכים קבוצות רבים באקדמיה של אושו למדיטציה בפונה- הודו, בספרד, איטליה, יפן, לטביה, ארה"ב וישראל.
תהליך אינטנסיב – 10 ימים רצופים עם סמבהבו באשרם במדבר הכוללים את 2 הסדנאות
סשנים אישיים – טיפולים וסשנים ליחידים וזוגות בנושאי תרפיה, טנטרה, גוף ומיניות.
לפרטים נוספים:
מיכל – 052-5702764