להחזיר אהבה וכוח לחיינו


קונסטלציהמאת אריאל מילאן כרמלי

על קונסטלציה משפחתית


לכולנו יש מצפון והוא מאוד "אישי". הוא הולך ומתעצב מאז שאנחנו ילדים ומשמש לנו כמדריך למה נכון ולא נכון, מוסרי ולא מוסרי, ולמעשה קובע אם אנחנו מרגישים שייכים או לא שייכים…כל זה תלוי באם אנחנו חיים לפי הערכים והסטנדרטים של משפחתנו וה"קוד" שהפנמנו לתוכנו


קונסטלציה משפחתיתמאת אריאל מילאן כרמלי

על קונסטלציה משפחתית

לכולנו יש מצפון והוא מאוד "אישי". הוא הולך ומתעצב מאז שאנחנו ילדים ומשמש לנו כמדריך למה נכון ולא נכון, מוסרי ולא מוסרי, ולמעשה קובע אם אנחנו מרגישים שייכים או לא שייכים…כל זה תלוי באם אנחנו חיים לפי הערכים והסטנדרטים של משפחתנו וה"קוד" שהפנמנו לתוכנו.
ב"קונסטלציה המשפחתית" אנחנו מתייחסים למושג "מצפון" באופן אחר. הוא לא אישי יותר , כי אם קולקטיבי. יש לו חוקים משלו, ממש כמו למצפון האישי, בהבדל אחד- החוקים האלה חלים על כל בני המשפחה. הם אוניברסאליים, על אף שינויים ברקע התרבותי. תפקידו של המצפון הקולקטיבי הוא לשמר את  המערכת המשפחתית ולגונן עליה. לשמור אותה מאוזנת ושלמה כדי שהאהבה תוכל לזרום. וכל המשפחות הן ביטוי עמוק של אהבה ולכן גם ההתנהגות שלנו (אף שהנה לרוב לא מודעת) שואפת לכך

אם מישהו מאיתנו מפר ולו אחד מהכללים האלה, תיוצר תסבוכת, אשר יכולה להשפיע השפעה ניכרת עלינו ועל שאר בני המשפחה. באמצעות השיטה המיוחדת של ההעמדה המשפחתית, אשר פותחה על ידי הפסיכותרפיסט הגרמני ברט הלינגר, אנחנו יכולים לשפוך אור על התסבוכות האלה ולפתור אותן. אנחנו מחזירים אהבה, כבוד וסדר נכון למשפחה.

ישנם שלושה חוקים עיקריים המנחים את המצפון הקולקטיבי והם:

שייכות – לכל אחד במערכת המשפחתית יש זכות שווה לשייכות, תמיד וללא קשר למעשיו. אם בכל זאת נדחה או נשכח, או מגורש ע"י יחידים במשפחה בדרך זו או אחרת, ייווצר חוסר איזון. למעשה ייווצר חלל  שמישהו אחר מבני המשפחה יצטרך למלא, להשלים. במקרים רבים זה ייעשה על ידי חיקוי מסוים של אותו בן משפחה.

סדר – סדר ההגעה למשפחה הוא חשוב ויש לכבדו. כשבן משפחה לדוגמא לוקח על עצמו תפקיד שאינו שלו, מתחילה תסבוכת. מה שקורה לעיתים רבות, הוא שילד לוקח על עצמו תפקיד של הורה.

איזון – בכל מערכת משפחתית צריך להיות איזון בין קבלה לנתינה וגם בין מעשה ותוצאה. אם מישהו, לדוגמה, משחרר את עצמו ממחויבות או אחריות, בן משפחה אחר יצטרך לעשות זאת במקומו.

בשביל תהליך הקונסטלציה המשפחתית, אנחנו לא צריכים את הנוכחות הממשית של שאר בני המשפחה. בתהליך עמוק, בתוך קבוצה של אנשים, משתמש
האדם שעושה את ההעמדה בשאר חברי הקבוצה כמייצגים של בני המשפחה הרלוונטיים. ובאופן מעניין במיוחד, הם מתחילים להרגיש ולהביע את הידע והתחושות של בני המשפחה אותם הם מייצגים.
בתהליך עצמתי ועמוק זה, (השונה מפסיכודרמה, מאחר ואין פה אלמנט של חיקוי או משחק), אנחנו פשוט נכנסים לתוך הידע הקולקטיבי וחושפים דרכו את האמת. בתחילה, אנו מקבלים תמונה ברורה של הדינאמיקה המשפחתית, ואז מתחילים בתהליך של מציאת פתרונות לתסבוכות שעולות.
מעבר לתוצאה המרפאת של השיטה הזאת, אנחנו יכולים ללמוד הרבה על אהבה, יחסים, כבוד ואלמנטים נוספים רבים המעצבים את חיינו, ואשר לעיתים קרובות הובנו שלא כראוי. נתבונן כאן במספר נושאים משפחתיים באור הקונסטלציה המשפחתית.

יחסי הורים/ ילדים:
הורים מעניקים לילדים (זמן, תשומת לב, אוכל, כסף וכו') וילדים מקבלים מהוריהם. בכל תחום אחר, נשאף תמיד לאיזון, אולם ביחסי הורים-ילדים, לעולם לא יתאפשר איזון. ילדים לעולם לא יוכלו להשיב להוריהם על מה שקיבלו – המתנה הגדולה מכולן- החיים עצמם. בהתאם לחוסר איזון טבעי זה, יעזבו הילדים את הבית באיזשהו שלב, ויטפלו בהוריהם הזקנים כדי להחזיר להם חלק ממה שקבלו.
קונפליקטים מתעוררים כש'ילדים בוגרים' לא מרגישם בהכרת תודה על אשר קיבלו וחיים בתחושת חוסר סיפוק תמידית על אשר קיבלו או לא קיבלו מהוריהם. כל זמן שהדינאמיקה הזאת נשארת, אדם לא ייקח אחריות על חייו ויישאר ילד. אדם בוגר יחיה מתוך  הכרת תודה על מה ש'כן' קיבל ויחיה את חייו עם כל ההשלכות שבדבר.

יחסי גברים/ נשים:
האהבה הזוגית תלויה באיזון בין קבלה לנתינה. אם יש תחלופה צומחת ומאוזנת בין שני הצדדים, מערכת היחסים, ואיתה האהבה, תצמח ותעמיק. לעתים קרובות קורה, שצד אחד רוצה רק להעניק אך מתקשה לקבל. בדרך כלל זה מראה שהוא חש צורך להראות שהוא טוב יותר וחזק יותר מהשני. חוסר איזון זה יוצר כעס וקונפליקט.
נושא חשוב ומעניין נוסף הינו הפלות. לידת ילד משקפת את התוצאה של אהבה בין שני אנשים. כאשר מפילים ילד בגלל הרצון של אחד מבני הזוג, באותה נימה הוא או היא אומר/ת "אני לא רוצה בך”. באופן עקרוני היחסים הסתיימו באותו רגע ללא קשר האם הזוג נשאר לחיות יחד או לא. (ואין כאן שום כוונה לחוות דעה לגבי מה כדאי או נכון לעשות, כי הקונסטלציה המשפחתית לא רואה דברים כטוב או רע.)
בדינאמיקה דומה אפשר להתבונן במרחב המיניות בין בני זוג. אם אחד/ת אינו רוצה לקיים יחסי מין, גם אז היחסים כעיקרון הסתיימו. אלה לא עובדות אלא דינאמיקות שאפשר לגלות בהרבה העמדות.
אלה הם רק שני תחומים בהם חושפת הקונסטלציה המשפחתית דינאמיקות המשפיעות על המערכת המשפחתית. ישנן דינאמיקות נוספות רבות שאפשר להבחין בהן, המביעות תסבוכות ואף עלולות להביא למחלות. מרגע ששב איזון למערכת, כל אחד משיב לעצמו את מחויבותיו ומוצא מחדש את מקומו ה"נכון" – שלום ושלווה מתחדשים בתוכנו.

הקונסטלציה המשפחתית, הנה אחת משיטות התרפיה והריפוי המדיטטביות והמסתוריות ביותר שקיימות היום. מאפשר של תהליך מאין זה צריך חמלה, אהבה, סבלנות וריקות מכל ציפייה או מחשבה לגבי מה תחשוף הקונסטלציה. סווגיטו ליברמייסר, המורה שלי, שמגיע לישראל להנחות סדנת סוף שבוע בדצמבר, הוא תרפיסט כזה.
הוא מתאים עצמו למטופל, משאיר מאחור כל סיפור או אינטרפרטציה, ומשתמש במה שקורה ברגע כדי להנחות אותו בתוך הקונסטלציה. הוא מטפל מוכשר ומדיטטיבי במיוחד, ולכן יש לו את היכולות לעזור לאנשים ולהביא שלווה בחזרה לליבם ולאלה של המשפחה כולה.
הוא ינחה סדנה בין ה3 ל5 בדצמבר בבית אורן בארגון של אושו ישראל את הפרטים עליה תוכלו למצוא בלינק הבא

אריאל מילאן כרמלי – מנחה, תרפיסט ומאפשר תהליכי מודעות ליחידים וקבוצות. מעביר מפגשי ייעוץ אישיים ומנחה קורסים וסדנאות. הכשרות תרפויטית כוללת נשימה דינאמית (Pulsation Breathing) ניאו-רייכינית, ייעוץ, תראפיית ילדות (פריימל), תראפיית קונסטלציה משפחתית, גשטלט, NLP וטיפול בטראומה לפי פיטר לוין – Somatic Experiencing
הרקע האוניברסיטאי כולל תואר MBA במנהיגות ארגונית וניהולית. מעל 15 שנות ניסיון עסקי בינלאומי במשרות של יעוץ בכיר, עמדות ניהוליות בחברות ייעוץ וטכנולוגיה, ובהוראה.
לפרטים על העבודה של מילאן גלשו לאתר הבית שלו: http://www.pulseoflife.co.il